Week 2

4 juli 2016 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Maandag

In de ochtend bellen we nog eens naar het verhuis bedrijf, na 3x vragen en een onverstaanbaar lokaal accent krijg ik het antwoord dat er nog 'iets' geregeld moet worden voor de container komt. Dit kan vandaag zijn of ergens verder in de week. Even langs Parera voor wat administratieve zaken en op naar ons huis. Wat treffen we aan bij ons zwembad.. een dikke, vette drol. Meteen het huis rondom bekijken waar er hondjes naar binnen kunnen sneaken door het hek. We ruimen het maar op en vragen later de huiseigenaresse of zij wel eens hondjes in de tuin had. Probleem 2 van vandaag, de stroom valt uit. Stoppen zijn niet gesprongen en we hebben nog stroom volgens onze meter. Stroom koop je hier in een winkel per bonnetje per KWh. Hierop staat een nummer en die vul je in op je stroomkast en zo waardeer je je stroom op. Beetje net als beltegoed, hoe je dit vroeger deed. De buurman komt net thuis en komt kijken wat er aan de hand is. Toevallig werkt hij bij AquaLectra en belt meteen een monteur die langs komt. Het probleem wordt opgelost. De buren en huisbazin zijn ook goede vrienden en aardige, behulpzame mensen. Ze helpen graag en houden de boel goed in de gaten, dit geeft ons toch een extra veilig gevoel. Als we vragen naar de hondjes in de tuin, worden we hard uitgelachen.. Dit blijken leguanen te zijn die nachts in de tuin komen en de poel onder *schijten. Hoort er allemaal bij hier. Wel komisch achteraf. Wie kan nou zeggen dat ie zoveel tropische dieren in zijn achtertuin heeft.

Dinsdag

Ochtends even gepoetst en daarna heb ik uitgebreid liggen zonnen in de tuin. Kees had op de weerberichten veel regen en onweer gezien voor komende dagen. Al bijna chagrijnig hiervan, denk even goed bruinen voordat we geen zon meer zien.. Dit slaat natuurlijk nergens op, want elke bui hier waait binnen maximaal een half uur weer over. Kees blijft vandaag in de schaduw om zijn huid even rust geven. Op weg naar het resort zijn we een tuinslang gaan kopen, die is nodig om het zwembad wekelijks bij te vullen. Omdat we van gekkigheid niet meer weten wat we moeten eten of waar. Maak ik vandaag lekker vertrouwde spaghetti.

Woensdag

Er is bericht gekomen dat we weer langs immigratie kunnen gaan om de Verklaring van Rechtswege op te halen. Hierna door naar Kranshi (gemeentehuis) dit voor het verdere proces om een Curaçaose legitimatiebewijs aan te vragen (Sedula). De lange wachtrijen en het 'pesten' van buitenlanders, valt ons alles mee. Hier merken we niks van en alles verloopt snel. Bij het huis ligt er weer een verassing van de nachtbewakers van de woning klaar. Nog meer dan de vorige keer, dit moet wel een heel grote leguanen zijn. We zoeken ze in de bomen achter de tuin. Tegen de avond komen ze de bomen in gekropen, een stuk of 7 per boom die we kunnen zien.

Donderdag

Vandaag een volledige dag werken voor mij op de Zr.Ms. Pelikaan. Ik zou mijn gezicht deze week nog even laten zien en de kwartiermeester (mijn chef) vroeg of ik vandaag een dag kon komen werken. Ze konden wel wat hulp gebruiken met het afsluiten / schoonschippen (schoonmaken) van het schip. Half 8 beginnen, beetje opruimen en schoonspoelen aan de buitenkant is het plan. Ineens moeten er een hoop spullen omgewisseld worden die gekeurd zijn van het schip. Wordt het toch een drukkere dag dan gepland. Voor mij is dit wel handig, zo leer ik het schip van binnen meteen goed kennen en de locatie van waar alle spullen liggen. Ik zweet me wel kapot, bij elke beweging die ik maak, hoe langzaam ook. En ik heb dorst om het half uur, dus meteen naar binnen om steeds een bekertje water te drinken. Van alle kanten hoor ik dat dit went, dit zou na zo'n 3 maanden moeten zijn. Al blijft het zweten bij iedereen. Helaas kan mijn telefoon de hitte (of zweet) niet aan in mijn broekzak en deze begeeft het. Dus ben ik tijdelijk niet bereikbaar. Het schip afspoelen aan het einde is heerlijk, eindelijk verkoeling... Na 3e komt Kees mij weer halen en zijn we klaar, verlof gereed. Kees heeft vandaag vol spanning gewacht tot ze zouden bellen van het verhuisbedrijf. Een collega, die zijn container op het zelfde schip zat, krijgt vandaag zijn container. Helaas, nog geen bericht. Beetje dweilen en chillen bij het zwembad zijn de hoofdtaken geweest.

Vrijdag

Wat gaat de tijd toch snel. Máár ook heel langzaam.. we wachten nog steeds op onze container. Dat is wel balen, aangezien ze ons vorige week even hoop hadden gegeven door te zeggen, 'binnen 5 tot 7 werkdagen komt ie'. Geen geklaag ! We zitten op een goed plekje met elke dag zon     ;)

1. Ton Vosters:
    13 juli 2016
    Ziet er erg goed uit! Maak er een mooie tijd van daar! Veel werk en vrije tijd plezier! Ben heel erg jaloers.