Inhaalslag

31 augustus 2016 - Willemstad, Curaçao

Schandalig lang niks meer geschreven... Hier een beknopte versie van wat we hebben gedaan, meegemaakt.

RONDREIS HONDURAS - GUATEMALA - BELIZE
20 juli tot 29 juli ben ik alleen afgereisd naar Steffie om samen rond te reizen in Honduras, Guatemala en Belize. De reis er naartoe duurde 15 uur, dit met 4 vliegtuigen(jes). Maar zeker de moeite waard. Eerste stop was Utila, een eilandje voor de kust van Honduras. Hier heeft Steffie haar Padi duikbrevet gehaald en maken we samen 2 fundives. Het is een hippie / reggae eiland. Vriendelijke bevolking en veilig om als 2 hollandse meiden over straat te gaan. Ook hebben we heerlijk gegeten, garnalen pizza / seviche / vispasta / vruchtenshakes...
2e stop wordt Flores een schiereiland in het binnenland van Guatemala. Vanuit hier maken we een dagtrip naar Tikal, een van de grootste Maya Ruínes te Zuid-Amerika. We zijn samen met een gids en een groepje van 6 personen, hier ontmoeten we Natasja die we later terug zien op onze volgende bestemming. Indrukwekkend grote ruïnes zijn het en een interessante duidelijke uitleg van onze gids. Terug bij ons hotel besluiten we de volgende dag meteen door te gaan naar Belize om daar extra dagen te verblijven, duiken, zonnen en vooral chillen. Natuurlijk nog wel de Seviche hier geprobeerd, 1 van onze lievelings gerechten, die Steffie in elk land waar ze door heen is gereisd, heeft geproefd. Seviche kan bereid worden met verschillende ingrediënten, witte vis / krab / schaaldieren / garnaal, bereid door ze in een limoen mengsel te laten weken samen met een fijn uitje en kruiden. De reis naar Belize is het comfortabelst, wel een strenge controle door de douane, we moeten onze tassen zelf over de grens tillen en worden net als op het vliegveld een soort van streng gecontroleerd. Ons wordt alleen maar gevraagd of we geen groente, fruit, kippen, eieren mee smokkelen. Bij de lokale bevolking worden de tassen helemaal gecontroleerd. Meteen als je Belize binnen rijd zie je grote verschillen met de rest van Zuid-Amerikaanse landen. Veel netter en verzorgd, de tuinen, Amerikaanse grote auto's, wegen goed onderhouden, huizen geschilderd, duidelijkere verkeersborden. Dezelfde dag nog reizen we naar het eiland Caye Caulker met een watertaxi. Steffie heeft het beste plekje met open uitzicht op de horizon. Aangekomen gaan we op zoek naar een hotel, we hadden er 1 op het oog en gelukkig is er nog een kamer vrij met balkon en fan. Ook dit is een relaxed eiland. GO SLOW is het motto hier. Dat gaan we zeker doen de komende en laatste dagen van onze backpack trip. 1 ding staat wel op ons verlanglijstje en dat is duiken in De Blue Hole. Op het hele eiland word alleen met golf karren gereden, het is 1 lange hoofdstraat parallel aan het strand met allerlei eet tentjes, souvenir shops en duik / snorkeltrips aanbieders. Als we net onze duik naar de blue hole hebben geboekt komen we Natasja weer tegen op straat, ook zij boekt de zelfde duik om samen met ons te gaan. De komende dagen trekken we met elkaar op en eten we samen avonds. Dag van de blue hole. Nog even spannend of we wel kunnen gaan, want beide onze creditcards waren geblokkeerd, gelukkig kon dit ochtends geregeld worden. Trip ernaartoe was zo'n 2 uur varen. Steffie zat achterin, beste plekje tegen zeeziekte, ze is wel gewaterstraald door al het overkomende water. Daar gaan we dan, het idyllische plaatje van internet kunnen we niet zien want die word vanuit de hoogte gemaakt, maar we zijn er toch echt. Spullen omhangen en te water. Langs een steile rotswand dalen we af. Bijna meteen zien we rifhaaien, in totaal een stuk of 7 om ons heen. Ze zijn wel nieuwsgierig maar blijven op afstand. Wat dieper is er een inham met stalagmieten en stalactieten. Hier gaan we ook doorheen. Pracht ervaring is het, 1 diep, groot, donker gat waar we in doken. Nog 2 duiken te gaan vandaag. Weer een stukje varen naar de 2e locatie. Kleurijke vissen en koraal is hier te zien, wederom prachtig. Helaas krijg ik last van buikpijn, misschien door het street food van gisteren. Dus de 3e duik ga ik niet meer mee. Steffie wel natuurlijk. Een vergelijkbare duik met de 2e duik, maar met nog meer vis, koraal en kleur... Avonds ga ik op tijd naar bed om bij te komen. Steffie gaat samen met Natasja en 2 Nederlandse jongens een hapje eten, die ook mee was duiken. Dag erna wordt lekker chillen en vooral zonnen. Klein hapje eten voor mij en een snorkel toer voor morgen geboekt. 1 naar laatste dag... eerste plek is met zeekoeien. We hebben een glimp ervan gezien en ze op foto gezet. Heel bijzonder om zo te zien in het wild onder water. We komen ook langs shark allay. Sonde dat ze gevoerd worden en we betwijfelen of dit helemaal de natuur is. Ze zeggen van wel. Dit is de kraamkamer van nursesharks, zodra ze groter worden gaan ze naar de open zee. Wel heel bijzonder om er recht tussen in te zwemmen en ze van zo dicht bij te zien. Ook zit hier een schildpad en verschillende stingrays. Mooie snorkel dag met een maximaal aantal bijzondere zee wezen te hebben gezien. Laatste dag, genieten van het eiland het uitzicht overal om je heen, lekkere eten en nog ff bij kleuren ;) Helaas komt er ook een einde aan dit mooie avontuur, met de water taxi naar het vaste land en een taxi naar het vliegveld. Gelukkig zit er tussen onze vertrektijden maar een klein uurtje. Nog een laatste rumpunch op het vliegtuig samen en ik ben als eerste vertrokken richting Miami en door naar huis.. Curaçao.

Kees is in mijn laatste week vakantie begonnen met werken. Dit bevalt hem heel goed en hij leert veel nieuwe dingen. Zijn eerste functie op de wal, op kantoor..
Wanneer ik terug ben gekomen hebben we nog 1 laatste weekje vrij, beetje klussen hier en daar en relaxen.

8 augustus beginnen we echt volle bak met werken. Mijn functie is matroos ODND (operationele dienst nautische dienst) aan boord van de Zr. Ms. Pelikaan. Wij zijn een hulpgoederen schip. Vanaf de zomer tot aan de winter liggen we standby voor het orkaan seizoen, binnen 4 dagen moeten we gereed zijn en beladen om te kunnen vertrekken naar een getroffen gebied. We brengen voedsel en water, materiaal, generatoren, voertuigen en eenheden, personen daar waar nodig is. Dit oefenen we ook in samenwerking met andere instanties of eenheden. We zijn een platformschip voor oefeningen van de landmacht, mariniers en amerikanen. We brengen ze naar het oefengebied en laden lossen materiaal. Mijn functie aan boord is meestal buiten op dek. Met een team van 4, laden en lossen we alles, pallets, voertuigen en bootjes, dit met een grote kraan vast op het schip geplaatst. Het aan en afmeren vanuit het dek is aan ons. We zorgen er ook voor dat het dek schoon blijft en plegen klein onderhoud, dit is vooral het constant schilderen, omdat het een staal schip is roest het van voor naar achter weg. Schoonschippen (schoon maken) hoort er ook bij, maar iedereen aan boord heeft zijn eigen vaste plek. In totaal zijn we met 15 man vaste bemanning.

De eerste 3 weken hebben we nog onderhoud, bakboord zijde van het schip voorzien we van een nieuwe laag verf, de oude en verroeste stukken bikken we eerst weg. Ik krijg het kabelgat onder me. Dit is de voorraadruimte van de ODND, schoonschip spullen en alles wat buiten op dek en met het hijsen word gebruikt. Alles opnieuw netjes indelen en bestellen wat mist.

Beide zijn we naar een intro ochtend geweest, kregen we een rondleiding op de marinebasis Parera. Wat zit waar en wat is er allemaal te doen. Veel sportgelegenheid is er, zowel voor de militair als het gezin wat mee is gekomen. Er worden ook evenementen gehouden, cursussen waar iedereen zich voor kan inschrijven. Langs de tandarts moesten we, de dokter voor een introductie praatje, waar op te letten en wat is anders dan in Nederland.

Thuis zijn we aan de gang geweest:
Verschillende schilderijen hebben we opgehangen, wc brillen en kraan worden vervangen. Hier is een klusjes man nog mee bezig, maar niet al het juiste materiaal is op voorraad. Helaas kan de schuifdeur nog niet open om het huis lekker door te luchten. De afwasmachine is al opgehaald ter reparatie, wanneer deze terug komt is een verrassing... Rechts in de tuin hebben we nog een stukje grond over, waar ik een moestuintje wil maken. De eerste plantjes heb ik al gekocht, nu nog een tafel of mini kasje maken. Dit plan is nog in de maak ;)

Met een vrienden groep hebben we een eerste keer grote bbq gehouden in eigen tuin. Overdag naar het strand Barbera Beach geweest, heel net strand kost wel entree maar goed onderhouden. Daarna met zijn alle bbq, de kids hebben zich goed vermaakt in het zwembad. Weekend erop meteen weer grote bbq, nu met de collega's van Kees met gezinnen. Heel gezellige middag en avond. Zo leer je elkaar toch beter en weer op een andere manier kennen.

Komende week ga ik varen van 31 augustus tot en met 10 september. Ik ben heel benieuwd hoe dit bevalt en hoe het gaat lopen. Zaterdag 3 september komen de ouders van Kees. Gelukkig hoeft hij niet alleen thuis te zitten. Wel jammer dat ik er niet bij ben, maar hierna blijven ze nog 2 weken om samen gezellige dingen te doen en de toerist uit te hangen. Ook wij hebben nog lang niet alles gezien en gedaan op het eiland.

1. Coby Sloos:
    12 september 2016
    Dit vond ik erg leuk om te lezen, wat een onderneming